Het nieuwe octrooi van Spotify

Spotify weet straks écht alles van je

De laatste maanden is Spotify druk bezig geweest met het verbeteren/vernieuwen van hun technologie. Zo hebben ze onlangs een octrooi gekregen op een karaoke feature die ervoor zorgt dat een gebruiker mee kan zingen met het gewenste nummer. Gebruikers kunnen dan met hun eigen stem een muzieknummer overlappen door in de microfoon van het apparaat te zingen. Ook werkt Spotify aan een nieuw project met 3D audio die de audiokwaliteit flink zou moeten verbeteren. Nu heeft Spotify nóg iets nieuws bedacht en dat heeft te maken met de persoonlijkheidskenmerken van luisteraars.

Op 6 oktober heeft Spotify een octrooi gekregen voor nieuwe “methoden en systemen voor het personaliseren van de gebruikerservaring op basis van persoonlijkheidskenmerken”. Volgens het octrooi van Spotify is er een behoefte aan systemen voor het personaliseren van media in overeenstemming met de persoonlijkheidskenmerken van een luisteraar. Spotify zegt dat het mogelijk is om de persoonlijkheidskenmerken van luisteraars te achterhalen, gebaseerd op gegevens die Spotify al verzamelt over de muziek waar de luisteraar naar luistert en in welke context hij/zij dat doet. Het humeur of favoriete genre zijn gedragsvariabelen die bepaalde persoonlijkheidskenmerken kunnen aangeven.

De Big Five

Om een persoonlijkheidskenmerk te linken aan een luisteraar, is het volgens Spotify eerst nodig om van een luisteraar, een persoonlijkheidsmodel te creëren. Dit wil Spotify gaan doen via een vragenlijst gebaseerd op de “Big Five”: een persoonlijkheidstheorie die iemands persoonlijkheid kan beschrijven aan de hand van vijf dimensies. Die dimensies zijn extraversie, vriendelijkheid, emotionele stabiliteit, ordelijkheid en openheid. Nadat de kenmerken gemeten zijn aan de hand van de vragenlijst, kunnen de persoonlijkheidskenmerken worden gelinkt aan een luisteraar. Zo ontstaat er een persoonlijk profiel. Dit profiel kan audiocomponenten bevatten. Spotify wil dan via het elektronische apparaat, de toon van de berichten afstellen op de persoonlijkheidskenmerken van de luisteraar. Als een luisteraar bijvoorbeeld gekoppeld is aan de dimensie extraversie, dan zal de toon vrolijker, hoger en meer ‘gezellig’ zijn. Als iemand juist gekoppeld is aan de dimensie introversie, dan is de kans groot dat de toon juist zacht en langzaam klinkt. 

Spotify suggereert dat de kennis van de vragenlijst, die dus de persoonlijkheidskenmerken van luisteraars kan identificeren, kan helpen met het promoten van content. Waarschijnlijk via advertenties in audio maar misschien ook de content van muziek en podcasts. Het afstellen van de toon op persoonlijkheidskenmerken van de luisteraar, zorgt ervoor dat de gebruikersinterface menselijker en dus meer aantrekkelijk voor de gebruiker wordt gemaakt en het hem of haar meer gaat aanspreken. Hierdoor wordt de gebruikerservaring sterk verbeterd, denkt Spotify.

Conclusie

Over het algemeen klinkt het allemaal leuk en vernieuwend en geeft dit octrooi Spotify de kans om betere muziek aanbevelingen te doen. Toch denk ik dat dit nieuwe systeem ook best gevaarlijk kan zijn. Er is een grote kans dat dit nieuwe systeem ook gebruikt gaat worden voor het promoten van andere content dan advertenties. Ik denk dat met gepersonaliseerde advertenties Spotify er een interessant nieuw commercieel wapen bij heeft gekregen. Dat kan grote gevolgen met zich meebrengen. En wat als dit octrooi ook door andere bedrijven of politici gebruikt gaat worden? Ik denk dat we dan allemaal moeten oppassen…

Geschreven door Maija Wouter

Heeft u een muziekadvocaat nodig?

Neem contact op met Margriet Koedooder, voor al uw vragen over muziekcontracten en muziekrecht.

Deel deze blog met