Gevolg Covid-19 pandemie: meer digitaal, zoals bijv. direct-to-fan livestreams
- De Metaverse
Een groeiend ecosysteem van online collectieve games, virtuele werelden en augmented reality.
Voorbeeld: Lil Nas X trad op in Roblox en trok 33 miljoen fans naar zijn optreden.
Voorbeeld: de Weeknd gaf een spectaculair concert dat werd uitgezonden door TikTok, waar ruim 2 miljoen mensen naar keken en waarvoor een speciale digitale set was gebouwd.
Gaat over bouwen en creëren door het publiek en artiesten, niet alleen maar over bezoeken en spelen.
Gaat ook over digitale bezittingen, zoals NFT’s, stuk land in een game etc.
User-generated-content, want de fans bouwen en creëren (ook) zelf.
Ook: axie infinety – Pay to Earn
Juridische vragen: partnerships – licensing modellen, business modellen
- Direct-to-fan
Bijvoorbeeld livestreams
Bijvoorbeeld Patreon, via welke website een artiest direct kan verdienen aan zijn fans. Bijvoorbeeld via het beschikbaar stellen van podcasts in een abonnementsvorm. Spotify gaat hier last van krijgen. Labels zouden dit voor hun artiesten kunnen gaan faciliteren.
Bijvoorbeeld OnlyFans (Ferry Doedens) – 4.000 abo’s x 15 dollar per maand = 60.000 per maand aan reguliere inkomsten! In een jaar: 720.000 per jaar!
- 5G en muziek
Van belang voor:
- De productie van muziek – op grote afstand, zonder vertragingen, tegen lagere kosten en met behulp van nieuwe technieken zoals virtuele productie van muziek;
- 5G festival in maart 2022 – innovatie met geld van de Britse regering;
- Live content distributie – Fans krijgen een show in een stadion met fysieke en digitale augmented reality ervaringen (vgl Abba);
- Kunstmatige intelligentie (AI)
Siri in de mobiele telefoon
Machine learning, robotics, cognitieve automatisering etc. ‘
Meer data, minder kantoor, nieuwe kennis
Bijvoorbeeld: diepe analyse van muziek, zodanig dat professionele muziekgebruikers de zelf en snel juiste muziek vinden bij een advertentie of film (MyPart.net)
Bijvoorbeeld De automatische creatie van muziekvideos en kleinere clips voor social media (Rotor videos)
Bijvoorbeeld: royalty geldstromen voor muziekwerken en opnamen verbeteren (Cworks)
Amazon, Facebook, Apple, Netflix, Google en Spotify gebruiken AI al voor met name analyses, algoritmes en bewerkingen
Bijvoorbeeld: de muziek in een advertentie aanpassen aan de muziek van andere muziek die wordt beluisterd rond de advertentie. Gaat om context geven en monetizen.
- Social audio, zoals podcasts
Vergelijk de opkomst van Clubhouse voor ‘drop-in’ live-audio evenementen
Twitter Spaces, Facebook Live audio room, Spotify Locker Room
- Meer muziek en andere content dan ooit
Iemand heeft berekend dat in 2020, 1,2 miljoen tracks via Majors werden uitgebracht in streaming diensten, maar 9,5 miljoen door DIY artiesten.
Op Spotify worden iedere dag 60.000 (!) nieuwe titels uitgebracht.
Spotify heeft al 90 miljoen titels in de database.
- Nog meer concurrentie voor muziek
Maar er is ook veel meer concurrentie voor muziek.
Radio en TV
Social Media
Games
Kranten
Online shopping
Boeken
Films
Video-telefoontjes
Berichten versturen
- Nog meer muzikanten en artiesten dankzij nieuwe tools en hubs
Fans gaan muziek maken
DAW’s (Digital Audio Workstations) maken plaats voor nieuwe tools:
Bijvoorbeeld Kanye West – Donda stem player
Drake Soundpack met beats, bass loops, synth loopts etc.
Beatstars voor de verkoop van de zelfgemaakte tracks (Lil’Nas X – YoungKio Old Town Road)
Splash – voor het maken van beats
Voicey – app om beats te maken en een community
Trackd Music – social music platform
Eelko van Kooten’s Ledo Music – ging failliet en heet nu Collab-house Ledo Music
Soundtrap – ‘your everywhere studio’ by Spotify
Soundbetter – database a la Zoofy maar dan voor muzikanten
Splice
Loopcloud
Universal Audio
- Muziek NFT’s en crypto’s
Vergelijk Don Diablo – verkocht een concert voor 1 miljoen als NFT
Digital collectibles – digitale verzamelobjecten, gebaseerd op blockchain technology
OpenSeas
Grimes, Kings of Leon, Doja Cat
Verkoop van merchandising met blockchain technieken, waardoor een artiest ook kan meedelen bij de tweedehandsverkoop van het artikel
- Doorontwikkeling van streaming diensten
Gifting
Tipping systemen (Sessions)
Verkoop van virtuele items
Fan Club-achtige toepassingen
Livestreaming
Tools en diensten voor artiesten aanbieden
Cijfers:
2021 is het 7e jaar van groei
Eerste helft 2021: 27% groei volgens de RIAA
Wereldwijde omzet is 21,6 miljard volgens IFPI, waarvan 50% USA
UMG: omzet 7,4 miljard euro in 2020
Na beursgang: 45 miljard euro waard = ING
Aandeel: van 18 naar 24 euro per aandeel