10 trends in de muziekindustrie voor de jaren 2020 – 2030

Gevolg Covid-19 pandemie: meer digitaal, zoals bijv. direct-to-fan livestreams

  1. De Metaverse

Een groeiend ecosysteem van online collectieve games, virtuele werelden en augmented reality.

Voorbeeld: Lil Nas X trad op in Roblox en trok 33 miljoen fans naar zijn optreden.

Voorbeeld: de Weeknd gaf een spectaculair concert dat werd uitgezonden door TikTok, waar ruim 2 miljoen mensen naar keken en waarvoor een speciale digitale set was gebouwd.

Gaat over bouwen en creëren door het publiek en artiesten, niet alleen maar over bezoeken en spelen.

Gaat ook over digitale bezittingen, zoals NFT’s, stuk land in een game etc.

User-generated-content, want de fans bouwen en creëren (ook) zelf.

Ook: axie infinety – Pay to Earn

Juridische vragen: partnerships – licensing modellen, business modellen

  1. Direct-to-fan

Bijvoorbeeld livestreams

Bijvoorbeeld Patreon, via welke website een artiest direct kan verdienen aan zijn fans. Bijvoorbeeld via het beschikbaar stellen van podcasts in een abonnementsvorm. Spotify gaat hier last van krijgen. Labels zouden dit voor hun artiesten kunnen gaan faciliteren.

Bijvoorbeeld OnlyFans (Ferry Doedens) – 4.000 abo’s x 15 dollar per maand = 60.000 per maand aan reguliere inkomsten! In een jaar: 720.000 per jaar!

  1. 5G en muziek

Van belang voor:

  • De productie van muziek – op grote afstand, zonder vertragingen, tegen lagere kosten en met behulp van nieuwe technieken zoals virtuele productie van muziek;
  • 5G festival in maart 2022 – innovatie met geld van de Britse regering;
  • Live content distributie – Fans krijgen een show in een stadion met fysieke en digitale augmented reality ervaringen (vgl Abba);

  1. Kunstmatige intelligentie (AI)

Siri in de mobiele telefoon

Machine learning, robotics, cognitieve automatisering etc. ‘

Meer data, minder kantoor, nieuwe kennis

Bijvoorbeeld: diepe analyse van muziek, zodanig dat professionele muziekgebruikers de zelf en snel juiste muziek vinden bij een advertentie of film (MyPart.net)

Bijvoorbeeld De automatische creatie van muziekvideos en kleinere clips voor social media (Rotor videos)

Bijvoorbeeld: royalty geldstromen voor muziekwerken en opnamen verbeteren (Cworks)

Amazon, Facebook, Apple, Netflix, Google en Spotify gebruiken AI al voor met name analyses, algoritmes en bewerkingen

Bijvoorbeeld: de muziek in een advertentie aanpassen aan de muziek van andere muziek die wordt beluisterd rond de advertentie. Gaat om context geven en monetizen.

  1. Social audio, zoals podcasts

Vergelijk de opkomst van Clubhouse voor ‘drop-in’ live-audio evenementen

Twitter Spaces, Facebook Live audio room, Spotify Locker Room

  1. Meer muziek en andere content dan ooit

Iemand heeft berekend dat in 2020, 1,2 miljoen tracks via Majors werden uitgebracht in streaming diensten, maar 9,5 miljoen door DIY artiesten.

Op Spotify worden iedere dag 60.000 (!) nieuwe titels uitgebracht.

Spotify heeft al 90 miljoen titels in de database.

  1. Nog meer concurrentie voor muziek

Maar er is ook veel meer concurrentie voor muziek.

Radio en TV

Social Media

Games

Kranten

Online shopping

Boeken

Films

Video-telefoontjes

Berichten versturen

  1. Nog meer muzikanten en artiesten dankzij nieuwe tools en hubs

Fans gaan muziek maken

DAW’s (Digital Audio Workstations) maken plaats voor nieuwe tools:

Bijvoorbeeld Kanye West – Donda stem player

Drake Soundpack met beats, bass loops, synth loopts etc.

Beatstars voor de verkoop van de zelfgemaakte tracks (Lil’Nas X – YoungKio Old Town Road)

Splash – voor het maken van beats

Voicey – app om beats te maken en een community

Trackd Music – social music platform

Eelko van Kooten’s Ledo Music – ging failliet en heet nu Collab-house Ledo Music

Soundtrap – ‘your everywhere studio’ by Spotify

Soundbetter – database a la Zoofy maar dan voor muzikanten

Splice

Loopcloud

Universal Audio

  1. Muziek NFT’s en crypto’s

Vergelijk Don Diablo – verkocht een concert voor 1 miljoen als NFT

Digital collectibles – digitale verzamelobjecten, gebaseerd op blockchain technology

OpenSeas

Grimes, Kings of Leon, Doja Cat

Verkoop van merchandising met blockchain technieken, waardoor een artiest ook kan meedelen bij de tweedehandsverkoop van het artikel

  1. Doorontwikkeling van streaming diensten

Gifting

Tipping systemen (Sessions)

Verkoop van virtuele items

Fan Club-achtige toepassingen

Livestreaming

Tools en diensten voor artiesten aanbieden

Cijfers:

2021 is het 7e jaar van groei

Eerste helft 2021: 27% groei volgens de RIAA

Wereldwijde omzet is 21,6 miljard volgens IFPI, waarvan 50% USA

UMG: omzet 7,4 miljard euro in 2020

Na beursgang: 45 miljard euro waard = ING

Aandeel: van 18 naar 24 euro per aandeel

Heeft u een muziekadvocaat nodig?

Neem contact op met Margriet Koedooder, voor al uw vragen over muziekcontracten en muziekrecht.

Deel deze blog met